Blog Image

Öka din livskvalitet

Kosthållning

Skall försöka få mig själv till en bättre kosthållning och därmed bättre livskvalitet

Trigger point & Shape Up

Träning Posted on Sun, November 18, 2018 17:35:36

Detta är vad man behöver under ett Trigger point pass och ett Shape Up pass.

Detta är vår instruktör Johanna Ahlfors som håiier i Trigger point & Shape Up och hon har hållt i väldigt många andra pass däribland Bodycombat som jag var flitig deltagare i. Johanna skall återigen bli skollärare men har kvar Trigger point & Shape Up. Hon är en rolig tjej och har koll på oss passdeltagare.

Triggerpunkter är små knutar som utvecklas i en muskel när den är skadad eller överarbetad.

Smärta strålar ofta ut från dessa punkter av lokal ömhet till bredare områden, ibland avlägsna från själva utlösningspunkten.

Shape Up är en grundläggande styrke- och rörlighetsträning för hela kroppen.

Tack så mycket Bloggen men jag dyker upp med fler livsnjutningar så småningom.



Spinning

Träning Posted on Sun, November 18, 2018 16:03:37

Spinning/cykel är en trevlig form av konditionsträning som är skonsam mot knäna.
Gruppträningspass som är förberätt och det enda är att ta sig dit när det hela är individuellt upplagt beroende på instruktör med musik samt intensitet.Detta är instruktör Karl Lindström som har flest gruppträningspass i Sverige. En rutinerad tränare som är duktig på att inspirera, motivera och utöver sina pass har han egen träning samt tävlingar att tänka på. Han kommer att inrikta sig på att bli personlig tränare.

Under spinningpasset använder man sig av ett activio system där du ställer in din maxpuls.
På en skärm kan du sedan följa hur du anstränger dig under passet.

Utöver att du håller koll på din puls under spinningpasset krävs ett ljudssytem, musik en cykel samt en instruktör.



Hot Vinyasa Flow

Träning Posted on Thu, November 15, 2018 21:01:54

Idag körde jag Hot Vinyasa Flow.

Vinyasa ( sanskrit ungefär att placera på ett särskilt sätt ) är en yogaterm som särskilt betecknar tanken att varje del i utövandet av den fysiska yogan, asana, skall utföras i sitt rätta sammanhang, såväl fysiskt som mentalt. Tanken är att vinyasa-yoga består av ett flöde där rörelser och andning samverkar.

Eftersom träningen genomförs i 38 graders värme kommer du inte bara att träna upp din styrka, balans och smidighet, utan också ditt sinne, då värmen garanterat kommer upplevas som en extra utmaning.

En svettig Tomas.



Indoorwalking

Träning Posted on Thu, November 15, 2018 07:12:52

Ikväll kördes det indoorwalking.

Indoorwalking är en lättillgänglig, effektiv konditionsträning. Träningsformen är mer skonsam för knäna än löpning.

Förutom konditionen utmanar vi också bålstabilitet, balans och styrka. Rörelsemönstret är funktionellt och liknar jogging, löpning och skidåkning och redskapet kan ge både motstånd och avlastning.

Du tränar på en cross trainer, en så kallad walker, där du väljer motstånd utefter förmåga och dagsform.

Mannen till vänster är våran instruktör Karl Lindström.



Muskler avlastar känsliga delar.

Träning Posted on Wed, November 14, 2018 13:06:31

Viktigt att köra gymmet speciellt när man är skör i kroppen när muskler kan kompensera brister.

Kul att använda säcken . Vid högt tempo är inte bara en slagpåse utan även konditionsträning.

Gymträning är möjlig att optimera dvs att träna effektivt och träna a olika delar av kroppen utan vila. Tex först armar sedan ben, mage osv.



Öka ditt välmående och bli en bättre medmänniska

Träning Posted on Sun, November 11, 2018 15:01:13

Hej Bloggen att skapa nya vanor är inte lätt.

Gamla vanor sitter hårt av flera anledningar. Bland annat spar vanor mängder av energi för oss. Att gå på autopilot är extremt energisnålt; hjärnan använder då den reflexmässiga ”reptildelen” vars hastighet är ca 11.000 000 bits/sek. Medan när vi ska lära nya beteendemönster behöver vi förflytta hjärnverksamheten fram till vår frontallob där vårt logiska, empatiska och strategiska tänkande finns. Det kräver mycket mer energi och här driver hjärnan med en hastighet på ca 40 bits/sek. Oerhört mycket långsammare. Det är en av anledningarna till att vi gillar att göra saker vanemässigt. Ca 45 % av allt vi gör sker på rutin och 82 % av oss har samma morgonrutiner.Vanornas tre steg

Det finns ett enkelt mönster som varje vana följer:

1. Trigger – som utlöser vanan

2. Vanan, rutinen utförs

3. Belöningen – det du tjänar på att göra det du gör

Genom att känna igen mönstret kan du ändra en vana.

Ett sätt att påbörja en ny vana är att länka den till något du redan gör. Då blir det som du redan gör triggern till det nya.

Huvudregler – Så skapar du en ny vana:

  • 1. Se till så att den nya vanan belönas
  • 2. Undanröj hinder för den nya vanan. Exempel: ska du äta nyttigare, se till att det alltid finns gott om nyttig mat hemma.
  • 3. Ta lärdom av bakslag: det är svårt med nya vanor. Ett bakslag kanske är en ledtråd om hur du skulle kunna göra det enklare att lyckas med nästa försök?


Sannolikheten att ett beteende ska utföras påverkas av huruvida vi är motiverade att utföra beteendet och om det är lätt eller inte att göra. Slutligen så behövs det trigger. Är motivationen låg och svårighetsgraden för hög blir vi frustrerade. Är beteendet för enkelt och motivationen för låg blir vi lätt irriterade.

Fridens Bloggen och hoppas att jag kan följa dessa goda råd.



Nya tag

Vad man bör äta Posted on Sun, November 04, 2018 09:14:52

Hej bloggen from nu gäller nya tag.

Förändringens tid är här nu. När det gäller träning så har jag alla förutsättningar med åtta olika träningsgym som jag har tillgång till.

Det som tränas i dagsläget är: spinning, indoorwalking, hot mojo/hot vinjasa flow och styrketräning med maskiner och tyngder. Bör utöka med simning och material arts.

Slut med alkohol samt mer medvetet intag av föda dvs mindre socker och andra kolhydrater.

Detta är mitt NYA jag.
Kommer jag se lika glad ut varje dag som minut?



Trigger Point

Träning Posted on Fri, November 17, 2017 11:10:40

Körde Indoorwalking & Trigger Point med instruktör Karl Lindström i förrgår. Förutom att Karl är den på Sats som kör flest pass ca 26 per vecka förutom egen träning så är han bra på att motivera genom sina stora kunskaper inom träning.

Min rygg hade massa konstighet märkte jag under passet som var i ett tempererat träningsrum i Sisjön, hela passet kändes väldigt skönt. Jag hade inflammationer som gjorde att jag blev väldigt förskyld direkt efter passet. Passade på att inviga min Hot-Yoga matta som jag är väldigt nöjd med.
Min Fysioterapeut Åsa försedde mig med en apparat med elektroder med valbara program som man fäster på olika ställen på ryggen. Den kändes väldigt bra och välgörande.
Så jag jobbar på att bli frisk i min rygg och det verkar som jag inom kort är helt fri från besvär.



Knäckt ryggen på jobbet och sjukskriven

Träning Posted on Fri, October 20, 2017 16:11:26

Hej
Då har man fått det problemet varit glad åt att inte ha och har tänkt och sagt: ” Jag har åtminstonde inte ryggont som många andra “.

Jag är 50% sjukskriven i tre veckor gällande ryggont med läkarintyg som uppmanar min arbetsgivare att inte ge mig arbetsuppgifter som innhåller tunga lyft.

I nästa vecka så skall jag gå och träffa Åsa på Eriksbergs vårdcentral rehabavdelningen och få fysioterapi för mina ryggsmärtor.

Återkommer inom kort med uppföljning….



Mer varierad träning

Träning Posted on Fri, October 13, 2017 08:47:55

Hej igen Bloggen med en årlig uppdatering av dig. Jag har uppnått min önskan med varierande träning genom att öppna mitt SATS-kort för hela Göteborg dvs 10 träningsställen istället för bara Eriksberg.

Har uttökat min befintliga träning: spinning, gym, combat, pump och hot mojo.
Ny träning som möjliggjorts och jag börjat med det senaste halvåret är: simning, box, indoorwalking, triggerpoint och shape.smiley

Har haft problem med ryggen den senaste veckan så ett måste att anpassa träningen har varit ett måste men hoppas snart att vara fullt återställd igen.

Min största solstråle förutom hennes mamma är förstås Elsa.
Hej så länge Bloggen hoppas att jag kommer att uppdatera dig lite oftare.



Operation

Träning Posted on Sun, November 06, 2016 15:18:26

Hej Bloggen! Det var ett tag sedan. Se fram emot operation i höger fot den 9:e november. Gjorde en operation för några år sedan i vänster fot för min plattfothet så nu är det höger fot.

Tjejerna som har ökat min livskvalitet
I dagsläget tränar jag spinning, bodycombat och gym. Har även tränat Hot Mojo men har av förklarliga skäl slutat med detta se nedan foto.Men här min goding Elsa igen.Kommer mer efter operation.



Med barn

Träning Posted on Wed, September 23, 2015 16:41:46

Är på neonatalavdelningen på Östra sjukhuset och vårdar min för tidigt födda dotter. Hon föddes den tredje september i vecka 31 istället för vecka 40. Hon vägde endast 1500 gram. Elsa är uppkopplad med massa sladdar och hade syrgas hjälp den första veckan.

Modern Kristina var på väg att stryka med pga en havandeskapsförgiftning. Dottern Elsa förlöstes med ett kejsarsnitt. Och operationen blev en halvtimme längre än planerad därför att Kristina snabbt blev sämre.

Men nu är modern återställd och dottern väger 1884 gram och vi är på väg till hemsjukvård.

Därför blogg så har det inte blivit någon träning och kanske inte blir på några veckor framöver.



Aj då!

Dagsvikt Posted on Tue, May 26, 2015 09:24:22

För många år sedan hade jag besvär i vänster knä men träna bort besvären. Nu är det atros med svullnad i höger. Besvärande nu när jag är mitt uppe i en flytt.Tack och hej för denna gång.



Fortsatt träning

Träning Posted on Wed, April 29, 2015 12:01:35

Hej Bloggen
Kämpar på med träning huvudsakligen Indoor, spinning och gym.
Hoppas det ger några resultat snart. Får väl hasta lagom.smiley



Tänk före.. snart unge,flytt och giftermål.

Vad man bör äta Posted on Fri, April 24, 2015 08:39:27

Kontinuiteten när det gäller träningen har blivit lidande pga den snart kommande flytten. Då gäller det att jag tänker på vad jag äter. Skall snart göra min längsta flytt från Gamlestaden till Eriksberg. Så på tapeten är: giftermål, flytt och förbereda för en unge som kommer om ett halvår.

Övervikt och fetma
uppkommer då vi äter mer energi än vad vi behöver. För viktnedgång är det viktigast att man begränsar sitt intag av energi. Många dieter leder till en minskad vikt, det svåra är att behålla den nya vikten och äta hälsosamt. Ur viktsynpunkt kan det vara fördelaktigt att begränsa sitt intag av fett, och istället välja en fiberrik kost för att uppnå en bra mättnadskänsla. Om magen inte tål en kost med högt innehåll av fiber kan man däremot välja mer fett för att uppnå samma mättnad. Viktigt då är att välja fett med bra kvalitet som vegetabiliska oljor, och inte överskrida sitt behov av energi.

Frukt och grönt innehåller antioxidanter, som motverkar åderförkalkning.
De reducerar risken för hjärt-kärlsjukdomar – och inte minst impotens. Är utmärkta källor till speciellt C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, B6-vitamin och folsyra.



lägger tyngdpunkt på vikten

Dagsvikt Posted on Fri, March 20, 2015 09:08:23

Bör och skall gå ner i vikt.
Visserligen tränar jag något ca 5 dagar i veckan.
Men det man stoppar i sig har så stor betydelse.
Nu är våren och sommaren snart här så……
Fridens och snart kommer nästa flow, tills dess ha det.



Sin gilla gång

Träning Posted on Tue, November 18, 2014 13:38:01

Hej Bloggen!!
Är ändå ganska återställd med foten.
Så är relativt nöjd.
Tränar fem dagar i veckan.Har börjat med yoga. Är säkerligen bra för min stela kropp.
Känns som har börjat längst ner i gyttjan när man ser hur duktiga de andra är.
Andra sida så märker man skillnad från gång till gång väldigt tydligt.
Har skaffat mig ett par finger skor så att jag kan slappna av eftersom jag har dålig känsel i fötterna.
Kan finnas hopp om lite livskvalité. Ha en trevlig vinter !!!



Fötter

Träning Posted on Tue, July 22, 2014 10:50:18

Kan inte bara vara jag som har ont i fötterna speciellt i denna värmen.
Nej blir inget byte av träning. Jag får helt enkelt träna det som fungerar för fötterna.
Just nu känns det inte alls bra både smärtor, bortdomningar och tår som svullnar upp.

Tränar fem dagar i veckan men vissa dar fungerar bara simning .

Ha en fortsatt solig sommar….smiley



Sommartider

Dagsvikt Posted on Sat, June 07, 2014 23:20:16

Äntligen sommaren är här. Visserligen har det inte hänt så mycket på vågen.
Men nu kommer kilona bara att ramla av sig själv.

Tränar Indoor Walking, Spinning, Pump, Core , Gym, Simning men kommer byta ut viss träning till Combat , Jiujitsu, Kali Sikaran och Box Kick.

Den opererade foten uppför sig bättre och blir starkare märkbart hela tiden.
Så ser fram med tillförsikt att nå mitt vikt mål och att krympa.
Ha en fin sommar och lev väl. Nedan TRX BODYBLAST träning.



Förskyld

Träning Posted on Fri, February 14, 2014 21:33:15

Aj då det räcker inte med att jag har gipsad fot och ben nu har jag blivit förskyld också.
Visserligen är det bara tolv dagar kvar tills gipset tas bort.
Men på alla hjärtans så är jag definitivt inte påtänkt som kramobjekt.
Har i varje fall kunnat träna en del fram till idag som :
gym, spinning, Indoor Walking och pump . Så undrar hur lång tid det tar att träna upp foten som känns som en gelé fisk varje gång jag byter gips.



Next »