Skador

Vid intensiv
träning ökar risken för skador.



Lär dig kroppskännedom

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, som utan behandling läker av sig själv under en vecka. Det är ofta inflammationer i sen- och muskelfästen som beror på överbelastning. Allvarligare skador blir det oftare i idrotter som man kommer i närkamp med andra, som innebandy, fotboll, basket mm.

Det gäller att förebygga skador genom att värma upp ordenligt, varma muskler och värme kan förhindra skador. Stretchar både före och efter träningspasset. Se till att ha ordentliga skor eller utrustning som krävs. Att man börjar lugnt för att sedan när man är mer uppvärmd öka intensiteten. Om man är otränad ska man se till att inte överanstränga sig och om man tränar länge att man kommer ihåg att dricka mycket vätska. Skulle man sträcka en muskel eller ett ledband under träning ska man kyla ner det drabbade partiet med is.

Om man inte låter kroppen vila mellan hårda träningspass är det risk för att man blir övertränad. Det visar sig ofta som en långvarig trötthet, energibrist och att framstegen med träningen inte går lika bra som tidigare. Det gäller även att äta rätt och anpassa maten efter hur du tränar. Det är vanligt med överträning bland långdistansidrottare och kvinnor som tränar mycket och ofta och som inte väger så mycket.

Om du känner dig krasslig och har en infektion i kroppen eller om du känner dig utmattad och svag, ska du avstå från att träna, du kan annars drabbas av hjärtmuskelinflammation och hjärtrytmen kan rubbas. Man ska återuppta träningen igen när man känner sig frisk och har den rätta orken.

Genom smärtor och skador får man ökad kroppskännedom. Man kan få reda på sina begränsningar och vet hur just sin egen kropp fungerar, så varsamt som möjligt tänjer gränser och vid behov avslutar passet.

50 svar på ”Skador”

  1. [url=https://over-the-counter-drug.com/#]over the counter anti nausea medication[/url] best over the counter skin tag removal

  2. [url=https://over-the-counter-drug.com/#]over the counter ear infection medicine[/url] over-the-counter drug

  3. [url=https://over-the-counter-drug.com/#]pink eye over the counter medicine[/url] best over the counter appetite suppressant

  4. 1 Sequence H Tyr Leu Arg Ile Val Gln Cys Arg Ser Val Glu Gly Ser Cys Gly Phe OH Categories Peptide; Human Growth Peptide Appearance White Lyophilized Powder Purity 99 by HPLC Specification 2mg vial Solubility Soluble in water Better sterile water Identity ESI MS 1817 lasix not working

  5. Patients are then randomized to receive either oral tamoxifen or a placebo once daily for 5 years, beginning within 6 weeks of completion of chemotherapy nolvadex One of the great recommendations of the change in my eyesГў

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *